INSPIRATIE

Ken je de succesvolle film As it is in heaven van Kay Pollak? De film gaat over de wereldberoemde dirigent Daniël Daréus die, door de stress van zijn succes, instort en terugkeert naar het dorp van zijn jeugd. Hij betrekt de oude school en voor het eerst in zijn leven is zijn agenda leeg. Als kleine jongen had hij al de droom om muziek te creëren die de harten van mensen zou openen. Wanneer hij op zijn viool oefent in een korenveld, wordt hij door leeftijdsgenootjes in elkaar geslagen. Zijn moeder besluit hem daar weg te halen en ze verhuizen.

Terug in het dorp besluit hij dirigent van het plaatselijke kerkkoor te worden. De koorleden zijn muzikaal niet bepaald op elkaar afgestemd; het is eerder een bij elkaar geraapt zootje stemmen. Daniël gaat op zoek naar ieder unieke klank, de toon die het meest in harmonie is met ieder koorlid. Hij zet een foto van ieder van hen op zijn piano, luistert aandachtig en geeft ze allerlei oefeningen om ze op zoek te laten gaan naar hun eigen unieke toon. Zo laat hij ze op de grond liggen met hun hoofd op elkaars buik en nodigt ze uit om klanken te maken, op zoek naar balans en harmonie. In het proces waarbij ieder op zoek gaat naar zijn unieke klank, gebeurt er iets bijzonders. Ze komen allemaal in een persoonlijk transformatieproces, wat zorgt voor de nodige chaos.


Tony Robbins is in mijn ogen echt een held. Tony is coach, spreker en schrijver.In deze documentaire wordt hij tijdens een zes-daags seminar gevolgd en krijg je als kijker een idee van zijn manier van werken. Ik heb deze documentaire al meerdere malen met heel veel interesse gekeken.

Laat je inspireren door deze geweldige documentaire van een onwijs gaaf seminar. Het seminar wat zeker nog op mijn To Do lijstje staat.

Bekijk hier de trailer. De gehele documentaire is te zien op Netflix.

Vind je het lastig om een boek te lezen m.b.t. persoonlijke ontwikkeling? Begin dan eerst met het luisteren van een podcast, bijvoorbeeld deze van Michael Pilarczyk. Zelf beluister ik dagelijks een podcast, ideaal tijdens het sporten, schoonmaken of gewoon lekker relaxed op de bank. Zie het als je dagelijkse dosis inspiratie!

WAUW!!! Laat je inspireren door deze YouTube video’s. Wil je nog meer inspiratie? Bekijk dan de video’s van TJOP.

Meditatie heeft mij erg geholpen om rust te creëren in mijn toen nogal chaotische bestaan. Lees hierover mijn blog: IK MOET HELEMAAL NIKS! Eerlijk is eerlijk, ik heb erg moeten wennen aan meditatie, eigenlijk aan algehele stilte. Maar ik heb doorgezet en daar pluk ik nu elke dag de vruchten van. Ik ervaar meer rust in mijn leven en vindt mezelf veel positiever en creatiever. Het eerste wat ik doe als mijn wekker is gegaan? Juist, een meditatie of bodyscan. Zo begin ik de dag met 10 minuten één zijn met mezelf. Vaak mediteer ik ook ’s middags en/of ’s avonds, eigenlijk net wanneer ik er behoefte aan heb. Je kent het vast wel, van die momentjes dat je echt even het overzicht kwijt bent. In het verleden ging ik als een dwaas door, maar tegenwoordig verplicht ik mezelf een momentje rust te pakken. Dan is het tijd voor een dankbaarheidsmoment of een meditatie.

Lees hieronder ook de voordelen van meditatie en begin gelijk met bijvoorbeeld één van deze korte YouTube video’s. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon beginnen met een paar minuten stilte. Focus je dan op je ademhaling en geef geen aandacht aan je gedachten, laat deze er gewoon zijn.

Recent wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat meditatie goed voor ons is. Er zijn honderden studies verricht op meditatie.

De voordelen van meditatie:

  1. Het stimuleert je gezondheid
    • Mensen die mediteren slapen beter, hebben een lagere hartslag, hebben een lagere bloeddruk en zijn minder ziek.
    • Verhoogt het immuunsysteem.
    • Vermindert pijn.
    • Verlaagt ontsteking op cellulair niveau.
  2. Het stimuleert je geluk
    • Verhoogt positieve emotie.
    • Vermindert depressie.
    • Vermindert angst.
    • Vermindert stress.
  3. Het stimuleert je sociale leven
    • Verhoogt de sociale samenhang en emotionele intelligentie.
    • Verhoogt je gevoel van verbondenheid met anderen. Maakt u zich minder eenzaam.
  4. Het verhoogt je zelfbeheersing
    • Bij mensen die gevoelig zijn voor woede uitbarstingen of verdriet, kan meditatie helpen bij het reguleren van hun emotie.
    • verbetert uw vermogen tot introspectie.
  5. Het verandert je hersenen in positieve zin
    • Meditatie voorkomt dat hersencellen uitsterven, dit gebeurt meestal als we ouder worden.
    • Het kan de grootte van de hersenen in enkele cruciale regio’s stimuleren.
    • Bovendien hebben onderzoekers geconcludeerd dat meditatie een persoon intelligenter maakt.
    • Verhoogt corticale dikte in gebieden die verband houden met aandacht.
  6. Het verbetert je productiviteit
    • Verhoogt je focus en aandacht
    • Verbetert je geheugen.
    • Verbetert je vermogen om creatief te zijn.